کد مطلب:188685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:431

حدیث جابر در منابع اهل سنت
حدیث جابر بن عبدالله انصاری تنها در منابع امامیه نقل نشده است، بلكه بسیاری از منابع اهل سنت نیز آن را نقل كرده اند. به عنوان نمونه، یكی از مضامین آن را می آوریم:

احمد بن حجر هیتمی (م 974) یكی از محدثان مشهور اهل سنت در فصلی از كتاب الصواعق المحرقة كه اصولا آن را در راستای تثبیت بینش اهل سنت و رد آرای شیعه و برخی مذاهب دیگر نگاشته است، به نقل فضایل اهل بیت رسول الله (ص) پرداخته است. [1] وی نخست آیاتی را می آورد كه در شأن و فضیلت اهل بیت وارد شده، سپس دلایل لزوم محبت اهل بیت را یادآور شده است [2] و در ادامه ی آن با اشاره به روایات نبوی كه درباره ی آنان وارد شده به توصیف هر یك از ائمه (ع) پرداخته است.

او درباره ی امام باقر (ع) می نویسد:

ابوجعفر محمد باقر، عبادت و علم و زهد را از پدر خویش زین العابدین به ارث



[ صفحه 34]



برده بود. او را از آن جهت باقر نامیده اند كه گنج های پنهان معرفت و حقایق احكام و حكمت ها و لطایف را می كاوید و آشكار می ساخت. این نكته بر هیچ كس پنهان نیست مگر بر كسی كه بینشش كور شده، یا سوء سریره داشته باشد.

احمد بن حجر هیتمی، پس از توصیف فراوان آن حضرت می گوید:

همین شرف برای ابوجعفر محمد باقر (ع) بس كه ابن مدینی از جابر روایت كرده كه رسول خدا (ص) برای وی درود فرستاده است.

به جابر گفته شد: درود فرستادن رسول خدا (ص) برای ابوجعفر محمد باقر چگونه صورت گرفته است؟

جابر گفت: نزد رسول خدا (ص) نشسته بودم و حسین (ع) در اتاق وی بود. پیامبر (ص)، حسین (ع) را به تفریح واداشته بود. به من گفت: ای جابر! این كودك در آینده فرزندی خواهد داشت به نام علی، روز قیامت كه فرا رسد، منادی ندا دهد: سیدالعابدین بایستد او می ایستد. سیدالعابدین نیز فرزندی خواهد داشت به نام محمد پس هر گاه او را ملاقات كردی، سلام مرا به او برسان. [3] .

چنان كه گفته شد، این نمونه ای از نقل های اهل سنت است. بسیاری از دیگر منابع روایی و تاریخی آنان به حدیث جابر اشاره كرده، یا آن را به طور مفصل آورده اند. [4] .


[1] اصواعق المحرقة 141.

[2] همان 172.

[3] الصواعق المحرقة 201.

[4] عيون الأخبار، ابن قتيبه 1 / 312؛ مطالب السؤول 81؛ تذكرة الخواص 303؛ الفصول المهمة 211؛ اخبار الدول و آثار الاول 157؛ ينابيع المودة، 494 و 360. براي اطلاع از منابع فزونتر در اين زمينه، مراجعه شود به: احقاق الحق 12 / 155.